1/03/2012

Baby it's not you, it's me

Ootko ollu tyytyväinen AFS:n toimintaan ja paljo sun vuosi tuli sen kautta yhteensä maksamaan ja monta kuukautta oot siellä ?
- Oon itseasiassa ollut tosi tyytyväinen AFS:n toimintaan! Molempien, sekä Suomen, että USA:n, sillä molemmat on hoitanut asiansa moitteettomasti. Ei oikeestaan oo tainnut mitään kummosempia vastoinkäymisiä tullut, mitä nyt välil aluevalvoja ei oo oikee yhteyttä pitänyt, mut sitku oon soittanut sille niin se on ollut tosi ymmärtäväinen jne. Suomen AFS oli kyllä aivan upea kans. :) Vuos tuli maksamaan 6990e, oikea hinta oli 7990e, mutta anoin apurahaa ja sain sitä tuhannen euron verra. En kyllä etsinytkään halvinta mahdollista vaihtoehtoa, vaan järjestöä josta oon kuullut paljon hyvää. Oon jenkeissä tasan 10kk, mä tulin tänne 26.08 ja lähden 26.06 :)

Oon aikasemmista lukenu ettei perheen kaa oo kaikki iha hienosti ni mikä mättää :( ?
- Mä olen niin erilainen persoona, mitä mun hostit on. Me ollaan yritetty saada tätä toimimaan nyt yli 4kk ja nyt tuntuu et taa toimii. Oli ongelmia mm. miten pystyn elamaan lapsiperheen kanssa, kulttuurilliset kaytoserot jne.

Mikä on ollu vaikeinta sulla siellä jos ei lasketa tietty koti-ikävää?
- Pakko myöntää, että onkohan mulla ollut sit niin vaikeeta muuten.. Ehkä välillä se, että en voi avata suutani samalla tavalla jos oon erimieltä. En voi olla yhtä temperamenttinen, joka taas aiheuttaa sen turhautumisen, että onpa kiva olla vaihtarina ja pitää suu kiinni. Haha

Onko vaihtoon lähtö ollu vaikeuksista huolimatta hyvä päätös?
- Todellakin!! Tätä haluun ihan painottaa, että vaikkei mun vaihtarivuos oo ollut helpointa, ei oo ollut ehkä ihan samanlaista mitä vois kuvitella, niin en silti tosiaan vaihtais pois päivääkään. Oon kasvanut niin paljon ihmisenä, arvostus kotia kohtaan on kasvanut niin paljon. Ne vaikeudet sua kasvattaa, ku tarpeeks elämä potkii päähä niin siinähä rupeet potkimaa takasin. Kuitenkin tää aika on vaan 10 kuukautta sun elämästä ja tän aikana kasvat enemmän ku mitä kasvaisit vuosiin kotona.

Olisko sulla antaa jotain vinkkejä/viisauksia tulevalle vaihtarille? :D
- Olkaa todella avoimia kaikelle uudelle! Se, että mä en odottanut saippuasarjojen jenkkilää, että mä hyväksyin heti et täällä eletää eri tavalla niin on auttanut todella paljon. Jos joku kysyy sua, että haluaisitko sä lähteä jonnekkin, niin menkää! Vaikka se ois vaan joku museo tai tylsä koulujuttu, niin menkää. Koskaan ei voi tietää kuinka kivaa sielä tulee ja loppujen lopuks noi asiat tekee sun vaihtarivuoden. Ja varautukaa siihen, että tää vuosi ei pakosti oo teidän elämänne paras vuosi, vaan kasvattavin. Elämä potkii päähän, tulee koti-ikävä, saatatte vannoa lähtevänne takasin kotiin, tekee mieli vaan nukkua seuraavat kymmenen kuukautta.. Kaikki menee niinkun aaltoina, ekana on jeejee on kivaa, sit seuraavana päivänä olo saattaakin olla ihan päinvastainen. Eikä se olon muuttuminen vaadi paljoa; pieni huomautus hostperheeltä, et teit jotain vähän väärin tai jos sun kaveris ei puhukkaan sulle yhtenä päivänä nii paljoa.

Jos sulle tulee koti ikävä ni mitä teet sitte sillo ja mikä helpottaa ?
- Yleensä mä itken mun päiväkirjalle pitkät tarinat, kuuntelen Juha Metsäperän "Olen lähelläsi" biisiä ja oon melko hiljainen koko päivän. Vaikeimpia koti-ikävä hetkiä on kun se fiilis tulee heti herätessä, että "mä en halua olla täällä". Eikä se ees vaadi mitää, ehkä vähä turhautunut fiilis olla pois kotoo, kun tuntuu ettei kukaan oo samalla aaltopituudella. Mut mä en kyl täällä oikee myönnä kenellekkää et mul on ikävä Suomeen, koska sen verran suomalainen oon et tommosista asioista ei oikee puhuta ääneen :D Ja täällä melkee joka toinen uus ihminen kysyy et "Are you homesick?"

Suurimmat kulttuurierot?
- Koulu!! Loput sit riippuu ihan perheestä, mut ainakin mun hostperheessä koko perhe istuu saman dinnerpöydän ääreen (välillä on poikkeuksia esim jos mulla on peli, nii syön myöhemmin yksin tai jos hostisä ei oo tullut dinnerin aikaa kotiin), tas perhees kaydaa kuukausittain ostaa ruokatarvikkeet ja suomes kaytiin joka pv ostaa sen paivan ruokatarvikkeet etc. Ja kaikkii pienii juttuja (ei busseja laheisii kaupunkeihin etc).

Suurin järkytys/shokki mitä olet siellä kokenut?
- Mä en oo varmaan kokenut mitään järkytystä täällä sinansa. :D

Mitä haluat tehdä ensimmäisenä kun palaat Suomeen?
- Se mitä haluan tehdä ja mitä mun äiti haluaa mun tekevän on varmaan ihan eriasioita haha, no ei. Kyllä mä varmaan ihan ekana haluan nähdä mun perheen ja mahdollisimman pian haluun nähdä mun kaverit ja lähtee ulos ison kaveriporukan kanssa! Sit ajattelin mennä punkkaa kaverin nurkkiin, joka sai oman kämpän kun lähdin Yhdysvaltoihin hah :) JA SAUNA! Ekana iltana meen kyllä saunaan, laitan talon täyteen kynttilöitä ja syön suomalaista ruisleipää istuen sohvalla ja katsoen telkkaria. Itseasiassa mulla on nii paljon kaikkee mitä mä kaipaan mun elämästä ja mitä haluun tehdä, että taitaa mennä useemmalle päivälle :D

Onko tullu paljon vastoinkäymisiä perheen kanssa? + jos on(tullu vastoinkäymisiä) niin miks? (eikö ne ymmärrä meidän kulttuuria vai eikö muuten vaan persoonallisuudet kohtaa?)
- On itseasiassa, koska me ollaan niin erilaisia persoonia. Mut pakko myöntää, että aika vahvoja ollaan tässä oltu molemmin puolin ja saatu taa toimimaan. :)

paljon rahaa sulla olit lähdössä jenkkeihin? paljon sulla menee rahaa viikossa/kk? onko ollu ongelmia muuten rahan kanssa? :D onko siellä paljon bileitä? juodaanko/poltetaanko siellä paljon?
- Ma myonnan! Mulla oli aika paljon rahaa, koska tyoskentelin pari kesaa + ripari vuonna 2010, mutta ma myoskin kaytin jonkun verran. Eli en osaa sanoa paljon mulla ihan kokonaisuuksissa oli, mut ei nyt mitenkaa hurjasti. Enemmankin saan aidilta rahaa kun tarviin, ja muutenkin joka kuukausi. Mulla saattaa olla jopa viikkoja etten kayta rahaa yhtaa! Joskus saatan ostaa kaupasta jotain niin sit menee vahasen. Kuukaudessa ei siis mee pakosti yhtaan mitaan, ellen mee kauppakeskukseen. Ja oon oikeesti todella tarkka mun raha-asioista, etta en tuhlaile turhiin asioihin paljon rahaa. Vaikka naankin kauheesti kivoi vaatteita, niin en osta kun pari. Joskus ollut vahan ongelmana toi kateisen saaminen, koska en viittis kauheesti mun suomikortilta nostaa, koska naa jenkkien koneet ottaa sit rahaa siit valista aika mukavasti. Bileista en nii tiia, kyl kai jonkun verran. Pakko myontaa, etta mun luokkalaiset ainakin juo paljon, mut ei niin moni polta.

No comments:

Post a Comment